قوانين جديد و سختگيرانهي آلايندگي بههمراه افزايش به کارگيري خودروهاي الکتريکي، احتمالا در آيندهي تقريبا مايه يکي کردن شرکتهاي خودروسازي خواهد شد.
مديران صنعتي و بانکداران ميگويند درک فزايندهي صنعت اتومبيل از ارزش فناوري پيشرانهي احتراقداخلي بهمنظور سازگاري با آيين نامه جديد آلايندگي، احتمالا در دو سال آينده، موج جديدي از همبستگي و يکپارچه کردن خودروسازان را رقم خواهد زد. از موعد افتضاح ديزلگيت فولکسواگن در سال 2015، يکپارچه کردن شرکتها و تصاحب سهام آنها وارد مرحله تازهاي شد. ديزلگيت باعث شد آيين نامه انتشار گازهاي گلخانهاي در سطح جهاني سختگيرانهتر دنبال شود و درنتيجه، ارزش فناوريهاي خودروهاي ديزلي و بنزيني تفريق يافت.
با اين حال، کارشناسان ميگويند بازار اتومبيل جداسازي شرکتهاي گوناگون درزمينهي تعهد به اجراي مقررات جديد انتشار گازهاي گلخانهاي را آغاز ميکند؛ درنتيجه، شرکتهايي که ميتوانند اين استانداردها را اجرايي کنند، از شرکتهايي که نميتوانند تمييز ديتا ميشوند. چنين کاري ميتواند در 12 الي 24 ماه آينده، فاصلهي ايجادشده در قيمتهاي موردانتظار بين خريداران و فروشندگان را تفريق دهد. با تمام اينها، صنعت خودرو توسعهي نسل آيندهي پيشرانههاي احتراق دروني را متوقف ميکند؛ چراکه منابع اندک بهسمت ساخت اتومبيل الکتريکي و خودران سوق ديتا شده ميشود.
باوجوداين، خودروهاي الکتريکي کماکان با 1.26 ميليون دستگاه (1.5 درصد) از مجموع 86 ميليون دستگاه خودرو فروختهشده در سراسر جهان، سهم کمي از بازار را ازآنِ خود کردهاند. تحليلگران پيشبيني ميکنند روند روبهرشد فروش اتومبيل برقي ادامه خواهد داشت و لغايت اواسط دههي آيندهي ميلادي، بهره خودروهاي بنزيني از بازار کمتر خواهد شد.
يکي از مديران بانکهاي مطرح اروپا در اين مقوله ميگويد درخواست براي خودروهاي مجهز به پيشرانههاي احتراقداخلي سازگار با آيين نامه انتشار گازهاي گلخانهاي همچنان وجود دارد؛ بنابراين، توليدکنندگان احتمال دارد ناچار شوند در ارزيابيهاي خود بازنگري کنند. درضمن، تأمينکنندگاني که با اين سوژه سروکار دارند، در امر فروش با دشواريهايي روبرو خواهند داشت.
در عين حال، بانکداران اعتقاد دارند بهدليل تفريق ظرفيت توليد پيشرانههاي بنزيني و ديزلي، انگيزهي قطعهسازان و تأمينکنندگان براي يکي کردن ميتواند افزايش پيدا کند. فولکسواگن، يگانه از بزرگترين توليدکنندگان پيشرانههاي بنزيني و ديزلي، گفته است واپسين دودمان از پيشرانههاي احتراقداخلي را لغايت سال 2026 گسترش خواهد داد؛ در حالي که فورد ماه ماضي اعلام کرد دو کارخانهي ساخت پيشرانه را در اروپا تعطيل ميکند.
مديرعامل گلدمنساکس ميگويد:
فايده شرکتهايي که از تکنولوژي مربوط به پيشرانهي احتراقداخلي استفاده ميکنند، با افزايش خودروهاي الکتريکي و ديجيتاليشدن صنعت اتومبيل تفريق مييابد. ميتوانيد چشمداشت داشته باشيد که شرکتها بتوانند با يکي کردن و صرفهجويي در هزينهها ازطريق افزايش فرآوري به فايده برسند.
فولکسواگن هماکنون به قطعهسازان و تأمينکنندگان خود آگاهانيدن داده است که براي کاهش فرآوري پيشرانههاي احتراقي در سراسر جهان آماده شوند؛ زيرا قصد دارد فرآوري انبوه خودروهاي الکتريکي را افزايش دهد. خودروساز آلماني 16 کارخانهي خود را براي فرآوري وسايل نقليهي الکتريکي تجهيز ميکند و طرحهايي براي ابتدا ساخت 33 مدل مختلف خودرو برقي با برندهاي فولکسواگن، آئودي، سئات و اشکودا لغايت ميانه ها سنه 2023 دارد که مايه تغيير زنجيرهي تأمين اين صنعت خواهد شد.
استفان سامر، مدير خريد فولکسواگن به رويترز گفت:
منطقي نيست که کارخانهها با 40 درصد گنجايش خود کار کنند. صنعت خودروسازي موظف است براي تثبيت ارزش پيشرانههاي احتراقداخلي، ساختارهايي برپايي کند و تصميماتي بگيرد که فعاليتهاي خود را در کجا متمرکز کند.
طبق گزارش کمپاني اليکسپارتنرز (AlixPartners)، بيش از 120 کارخانه توليد پيشرانه احتراقداخلي در اروپا هستي دارد. انجمن خودروسازي آلماني VDA ميگويد 436 هزار پيشه در آلمان به ساخت پيشرانههاي بنزيني و ديزلي وابسته هستند. درخواست براي پيشرانههاي احتراقداخلي سازگار با قوانين زيستمحيطي هماکنون مايه ايجاد دليل براي يکي کردن در مياني خودروسازان شده است. گروه پژوسيتروئن هم با همين منظور شرکت اوپل را در سال 2017 از جنرالموتورز خريد.
درباره این سایت